Cookies

8 mar 2016

Bułeczki na zakwasie

Bułeczki na zakwasie. Edyta Guhl.

Witajcie Kochani, ostatnio wspominałam, że nastawiłam zakwas i czekam cierpliwie, żeby coś dobrego upiec i wreszcie się doczekałam. Upiekłam przepyszne, chrupiące bułeczki na zakwasie. Najważniejszym składnikiem jest w tym przepisie oczywiście mąka. Niedawno zadzoniła do mnie znajoma, która przyjechała do opieki nad starszym panem i chciała upiec smaczne ciasto i nie bardzo wiedziała jaką mąkę ma kupić. Podam Wam parę ogólnych informacji, bo wyczytałam, ze typy i oznaczenia mąk trochę różnią się od siebie w Polsce i Niemczech. Do pieczenia ciasta stosujmy mąkę 405, jest to odpowiednik mąki tortowej, kupuję ją zawsze w sklepie z niebieską literką a( nie wiem, czy wolno mi reklamować? ) . Najlepsza jest jednak Aurora( no teraz to już ewidentnie reklama :-)) Jeśli chcecie piec chleb to nadają się do tego:

mąka pszenna- Weizenmehl: Type 550, 812, 1050, 1600;
mąka żytnia- Roggenmehl: Type 815, 997, 1150, 1370, 1740;
orkiszowa- Dinkelmehl: Type 630, 812, 1050;

Do wyrobu zakwasu najlepiej nadają się wszystkie mąki razowe- Vollkornmehl. Jeśli macie jakieś pytania, bardzo chetnie postaram się pomóc. Wróćmy jednak do naszego zakwasu.

Składniki na zakwas:

350 g żytniej mąki
350 ml wody

Pierwszego dnia rano wymieszałam 100 gram żytniej mąki ze 100 ml wody, nakryłam lnianą ściereczką i postawiłam w ciche i ciepłe miejsce. Podobnie jak przy robieniu ciasta na drożdżach. Temperatura powinna wynosić 30- 35 stopni, a nie przekraczać 40 stopni. Zakwas z mąki pszennej nadaje się do chlebów jasnych, najpopularniejszy jest zakwas z mąki żytniej, lekko kwaśny, nadaje pieczywu kwaskowego smaku. Wieczorem tego samego dnia zakwas zamieszałam łyżką i zostawiałam do wyrośnięcia. Następnego ranka dostał na śniadanie kolejne 50 g mąki i 50 ml wody. Wieczorem tylko mieszanie łyżką. Do chleba na zakwasie nie trzeba dodawać już drożdży, chyba, że zakwas jest bardzo młody, to dodajemy odrobinę drożdży, aby przyspieszyć proces rośnięcia. *Pierwszym razem dodałam do zakwasu 20 g drożdży, a za każdym następnym razem o 5 mniej, czyli za drugim razem tylko 15, potem 10, 5 a na końcu nie dodawałam już drożdży.
Trzeciego ranka znowu 100 g mąki i 100 ml wody, wieczorem zamieszać. Czwartego dnia znów 100 g maki i 100 ml wody. Piątego dnia można piec chleb lub bułeczki.


Zakwas przechowuję w pudełku z przykrywką w lodówce. Jeśli nie piekę w tygodniu dokarmiam go 1 łyżką mąki i 1 łyżką wody.

Bułeczki na zakwasie:

Składniki:

250 g mąki orkiszowej Typ 630
100 g śruty orkiszowej
50 g siemienia lnianego
50 g płatków owsianych
50 g słonecznika
390 ml wody letniej
150 g zakwasu
1 łyżka stołowa miodu, albo melasy
pół łyżeczki soli
* drożdże- patrz wyżej

Wykonanie:

Wszystkie składniki włożyć do dużej miski i wymieszać mikserem. Przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia, aż podwoi swoją objętość. Może to potrwać od 2- 6 godzin. Wyrośnięte ciasto zagnieść i formować wałek. Wałek pociąć na plastry. Każdy plaster uformować, nadając mu formę owalnej bułeczki. Foremkę wyłożyć papierem do pieczenia i kłaść bułeczki. Zostawić do wyrośnięcia. Następnie wstawić do nagrzanego piekarnika i piec w temperaturze 200 około 15-20 minut. Zalecam wstawić do piekarnika kubek z gorącą wodą. Gotowe bułeczki najlepiej smakują z masłem! 

Smacznego,

Edyta


Smaczne bułeczki na zaczynie.

Przepisy na bułeczki. Edyta Guhl.

Bułeczka.

Bułeczki na śniadanie.



Przepis pochodzi ze strony Chefkoch
Edyta

4 komentarze: